Désirée Kraft

... är Reiki-master och ett Spirit Art Medium.

2008-06-04


En sommarritual för att önskningar ska gå i uppfyllelse

Mat har länge varit en magisk symbol.
Att skriva på tårtor och annat ätligt har sitt ursprung i
antikens Grekland och gudinnetillbedjan där.
Man skrev på honungskakor, tände ljus och blåste ut dem.
Sedan åt man önskningarna på kakan för att de skulle överföras till den som åt.



Leonardo da Vinci ( 1452-1519)
Är en av världens mest omtalade konstnärer känd för sin tavla Monalisa.
Anses också vara en mystiker - läs mer om det i - da Vinci koden
Han brukade blanda sitt vin med hälften vatten, det skulle vara bättre för hyn ansågs det.
Leonardo är också känd för sina djupa insikter i naturvetenskapen samt hans viljestarka
personlighet. Han var vida omtalad för att till exempel öppna djurburar på markanader och lät
så djuren smita. Han var en tidig vegetarian.

Jag har inspirerats av Leonardo och dricker gärna vin med hälften vatten, tål inte så mycket
alkhol, men det är gott ibland.
Prova gärna att göra en kall drink med hälften vitt vin, hälften fruksoda, blanda i isbitar,
frysta blåbär och hallon, vackert och läskande i sommarvärmen.

Eller prova med bara kallt vatten, massor med isbitar och frysta bär, vill du ha det lite sötare i
smaken ringla i lite flytande honung , rör om och njut av en svalkande god dryck!


Moderna kändisveganer och vegetarianer: Richard Gere, Leonardi DiCaprio, Drew Barrymore,
Thomas Di Leva, Sinéad O´Connor...


5 kommentarer:

  • Klockan 6 juni 2008 kl. 19:01 , Blogger Olga sa...

    Kära Desiree,
    Det var intressant att läsa att du inte tål så mkt alkohol. Jag har märkt nu att jag som har druckit ett par glas vin varje dag under flera år(en vana som jag har tagit med mig från mina resor till Italien) klarar inte av det längre. jag har liksom inte det behovet mer. kan det vara så att om man får bättre kontakt med Spirit så minskar behovet att fly från kroppen?
    angående Leonardos vana att blanda vin med vatten...
    När jag var på Vinopolis, museum om vin i London så lärde jag mig där att i det antika Grekland blandade man alltid vin med vatten. de som drack oblandat vin ansågs vara alkisar.:)) Första gången jag såg att man dricker vin med vatten var just när jag var på Kreta i Grekland.
    Tack för tipset för sommar drinkar! det ska bli gott och blandat i värmen:)))
    Kram
    olga

     
  • Klockan 6 juni 2008 kl. 19:48 , Blogger freeyourspirit sa...

    Hej!

    I Österrike kallas vin med vatten "Gespritzter" förresten...när man är på "Heurigen", (jättemysiga fikaställen i Wachau, landskapet där jag kommer ifrån) brukar man börja med en "Gespritzter" till maten och sen fortsätter man med utsökta vinsorter...

    Tycker att österrikarna dricker för mycket alkohol...
    Hm...

     
  • Klockan 6 juni 2008 kl. 19:48 , Blogger freeyourspirit sa...

    Ein Sommerritual um sich Wünsche in Erfüllung gehen zu lassen.

    Essen ist schon seit jeher etwas Magisches.
    Auf Tortten und andere Lebensmittel zu schreiben fand seinen Ursprung im antiken Griechenland.
    Man schrieb auf Honigkuchen,zündete eine Kerze an und blies diese aus.
    Dann aß man die auf die Tortenwünsche, damit sie auch in Erfüllung gehen.


    Leonardo da Vinci (1452-1519)

    Ist einer der bekanntesten Künstler, berühmt für seine Mona Lisa.
    Er wird auch als Mystiker angesehen-lies mehr darüber in:Der Da Vinci Code.
    Er hat seinen Wein meistens zur Hälfte mit Wasser gemischt,dies wurde als gesünder für die Haut angesehen.
    Leonardo ist auch für seine Einsichten und Fertigkeiten im Bereich der Naturwissenschaften sowie für seine Willensstärke.
    Er soll auch Tieren auf den Märkten zur Flucht verholfen haben, indem er deren Käfige öffnete.Er war Vegetarier.


    Ich wurde von Leonardo inspiriert und trinke gerne einen Gespritzten, da ich nicht so viel Alkohol vertrage.
    Probiert gerne folgenden Drink: Hälfte Wein, Hälfte Fruchtsoda, Eiswürfe, gefrorene Heidelbeeren und Himbeeren, hübsch und kühlend im Sommer

    Oder nimm einfach kaltes Wasser, viele Eiswürfel und gefrorene Beeren, wenn du es ein bisschen süßer magst, dann gib einfach ein wenig Honig dazu, rühr um und genieße einen kühlenden Drink.

    Bekannte Vegetarier und Veganer: Richard Gere, Leo di Caprio, Drew Barrymore, Thomas di Leva, Sinèad o Connor...

     
  • Klockan 11 juni 2008 kl. 13:04 , Blogger Désirée Kraft sa...

    Kära Olga
    Välkommen till bloggen!
    Intressant att du också har märkt att du inte tål mer nu sedan du är i bättre kontakt med Spirit och tack för det du skrev, kul att få lära sig mer.
    Lycka till med sommardrinkarna och ska bli spännande att höra mer om Peru sedan:)
    kram
    Désirée

    Hej på dig Karin:)
    Aha!
    Ska försöka att lära mig att uttala Gespritzen tills vi ses nästa gång....kan dessvärre inte så måmga språk...nästa liv, då ska jag ta igen det!
    Hur blir det då för dig nästnästa liv i ditt kattliv;)Jag menar du som är så språkbegåvad nu?!
    Kram
    Désirée

     
  • Klockan 22 juni 2008 kl. 21:22 , Blogger freeyourspirit sa...

    Hej kära Dèsirèe!

    Ja ja mitt liv som katt-ser fram emot detta...efter att jag blev superstjärna med kanon röst kommer det att bli kul att vara katt..tänkte flytta in hos dig förresten, för dina kissemissarna får ju bo i paradiset.Så fint...
    Och tänk, så bra för dig också...då får du en katt som kan översätta dina blog, cd:n kan du också slänga för då kommer jag att sjunga :-)
    Ytterligare önskningar?Än kan jag fixa...i detta eller nästa liv...hahaha

    Och du, du är ju väldigt språkbegåvad i detta liv också!Du förstår och pratar naturens,djurens och hjärtats språk...och du har gåvan att få kommunicera med andevärlden.
    Det tycker jag är fantastiskt!

    Kramar
    Karin :-)

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida