Désirée Kraft

... är Reiki-master och ett Spirit Art Medium.

2008-05-26



Liljefötter, astralsex och lite om vikingar som sminkade sig och om att finna stöd.

Fick för en tid sen ett mail om trendiga galna skor och stövlar.
(Det är kul att ibland bara se vad som händer inom formgivningens olika områden)

I mailet fanns det också bilder på en äldre kvinnas fötter.
Hon hade dom så kallade liljefötterna. Fram till 1930 talet i Kina så snördes små adliga flickors fötter så hårt så att dom bröts i en form som skulle passa så små skor som möjligt.
I mailet stod det att det var japanska geishor som hade denna tradition, detta är alltså felaktigt - tack AnnHelen i Jämtland som skrev och rättade detta!

Märkliga modetrender har funnits och finns fortfarande.
Många av dessa trender är dessvärre baserade på makt och förtryck.

Visste du att
1700 talets adelsdamer ibland använde, det på den tiden moderna bantningsmedel, binnikemask ...fungerar säkert bra en tid,
en binnikemask kan bli väldigt, väldigt lång efter en tids frossande i magen på sin människa ....

En del av dom franska adelsdamerna lät även operera bort ett revben för att få en smalare midja.
Tänk dig, med den tidens kirurgi! Många kvinnor dog av dessa kurer.
Och dom kinesiska adelsdamer fick bäras i stolar av sina tjänare i hela sitt liv.


Det är alltså inte bara i dessa dagar som man kan se galna modenycker.

Undrar förresten, vad som hände den amerikanska konstnärinnan som opererade in ett par horn i pannan som protest mot modeindustrins skönhetsfixering, för ett antal år sedan ?


År 950 besökte en arabisk köpman från kalifatet i Cordoba i Spanien den danska vikingastaden Hedeby i nuvarande Schleswig. Där fick han se att både män och kvinnor använde ett "konstigt framställt" ögonssmink, som han ansåg förhöjde deras skönhet väsentligt.
Det är det tidigaste belägget man har för konstgjort kosmetiskt preparat på våra breddgrader.
Inte trodde man väl att machovikingarna sminkade sig?!



Jag samlar lite på gamla huskurer och medicinsk magi.

I boken - Tugga beck och slå i blod, skåda i brännvin.
Skriven av Erik Jonas Lindberg,
står det att läsa följande : Lycklig var den person som hittade en gökfjäder. Fjädern skulle brännas och askan tillvaratas och blandas i okryddat brännvin. När fjädern brändes skulle röken inandas. Detta ansågs motverka förkylningar och skärpa blick och luktsinne. Drogen av askan botade frossa, håll och diverse magkrämpor, och gav barn klar och ren sångröst.


Denna kur har jag inte provat . Därför blev jag inte sångerska - skämt å sido....

Växte upp med en mamma som gjorde olika gamla kurer
( trodde då att alla andras mammor gjorde liknande)
Där av kommer förmodligen mitt intresse.
Var ett så kallat "öronbarn". Plågades av öroninflammationer. Fick som kur, stoppa lite uppvärmd saft av gul lök i örat. Man skulle ha en bomullstuss i örat efter ihällandet av löksaften. Fick också rådet av en finsk äldre dam att kissa litegrand på en bomullstuss och stoppa den sedan i det onda örat, det skulle bota värken.
Jo, jag har provat båda huskurerna
Vilken som hjälpte bäst?
Båda faktiskt!
Dessa kurer gjorde jag, efter som man då sa, hade blivit immun av penicillinkurerna.
Öroninflammationerna återkom och återkom medicinen hjälpte inte längre.

Efter dessa huskurer slutade faktiskt mina öronproblem!
Fast jag tror att det ibland är bäst med en penicillinkur istället för huskur i vissa fall.

Den perfekta kombinationen för mig, är att ta vara på olika kunskaper och blanda dessa .


Det roar mig att läsa om dessa, ibland, helt galna kurer.

Vad sägs om denna kur,
som är tagen ur boken jag tidigare nämnde?
Flintskallig och tandlös - dessa personer ansågs besitta starka magiska krafter.
har hört åldringar berätta om dylika mirakelmänniskor, som med eller mot sin vilja blev krämpehelare, Svetten från en dylik persons huvud ansågs besitta lisande egenskaper mot all slags värk. Svetten torkades upp på en tygbit vilken lades på värkansatt kroppsdel. Tvättade man sitt huvud i samma vatten som flintisen tvättat sitt, försvann den mest envetne huvud- och tandvärk. bet nu krämphelaren in spe över en böld eller vårta försvann den. Tuggade han på en tygbit så erhölls ett universalplåster mot all slags utvärtes krämpor. Kraften sades sitta i tre år.

Denna kur har jag heller inte testad, än
Man får ta saker från den skämtsamma sidan ibland,
men som sagt, jag har varit med om många märkliga kurer som faktiskt fungerat både på mig själv och även andra, människor som djur.


Läste nyligen om en man som har kurser i astralsex.
Blev så trött så trött
ska man nu inte få sova i lugn och ro utan att det kommer någon och tafsar i astralvärlden också!?
Ända sedan jag varit liten flicka har jag blivit uppvaktad av män, på den tiden kallad för snuskgubbar eller fula gubbar, dvs. pedofiler.
Dessa har alltid funnits. Blev inte sexuellt utnyttjad som barn.
Men däremot förföljde, tafsade eller så gav dom mig ibland helt otroligt skamliga förslag!
När jag var ca 18 år blev jag däremot våldtagen efter en fest av en av mina chefer (arbetade då tillfälligt som servitris).
Jag var väldigt berusad och hade inte en chans att försvara mig.
Har arbetat mig igenom detta trauma, men det tog tid.





Tycker att sex är både skönt och naturligt, kan bli lite låst någongång pga. det som hände men som tur är gillar jag sex.
Önskar att alla som varit utsatta på ett traumatiskt sätt inom detta område helas och hittar rätt stöd.
Psykoterapi, Rosenterapi och healing har hjälpt många att må mycket bättre.
En Rosenterapeut har en lång och gedigen utbildning bakom sig.


På Hälsans Hus i Södertälje arbetar olika terapeuter som kan hjälpa dig att må bättre

http://www.halsanshusisodertalje.se/



Nu är det dags att avsluta dagens blogg och
brygga en god kopp caffe latte med ekologiskt mjölk och honung.
Det är faktiskt gott med honung i kaffet!


Innan dess dagens inspirationskort:
JAG ÄR DEN DEN JAG VILL VARA
Jag vet precis vem jag är och vad som är viktigt för mig.
Jag låter mitt innersta lysa igenom så att alla kan se. Hos mig är tanke, ord och handling ett.
Jag uppskattar att vara med mig själv och trivs bra i andra människors umgänge. jag är samma person som jag är ensam eller med andra, och i olika sällskap.
Jag kan handskas med alla situationer jag hamnar i , och känner mig nöjd med mig själv.
Jag är den bästa människa som jag kan vara, inifrån och ut.
Jag är en hel människa.

ur Kreativ insikt http://www.kreativinsikt.se/












0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida