Désirée Kraft

... är Reiki-master och ett Spirit Art Medium.

2008-05-19

FRAMGÅNG

Varför är det så svårt ibland att fullfölja eller att nå?

En av dom viktigaste processerna för att nå framgång är ATT STARTA.

Men varför skjuter man då upp "att sätta igång/starta" ?

Att skjuta upp saker och ting är faktiskt en så vanlig förteelse
så att det har fått en egen beteckning - den kallas för förhalning.

Det kan vara så att projektet, det man behöver göra,
plötsligt verkar så besvärligt och arbetsamt eller så kanske man är rädd för att misslyckas.

För om man inte startar kan man ju inte misslyckas,
eller så känns det hotfullt med förändringar.



För att nå sitt mål är det bra att:

TA SIG SAMMAN

ORGANISERA SIG - utan organisation får man ingenting gjort
Man försätter sig i ett tillstånd av mental kompetens för att genomföra arbetsuppgiften.

OCH SEN SÄTTER MAN HELT ENKELT FART

Ibland jag kan hitta tusen ursäkter , för att inte komma igång.

Exempelvis:
plötsligt blir jag hungrig eller kissnödig,
"måste bara ringa ett samtal först",
eller plötsligt så MÅSTE jag bara ta en promenad

"Har ingen inspiration"

En av mina lärare sa under min utbildning till formgivare:
Det finns bara 10 procent inspiration - resten är 90 procent transpiration.
Vi tyckte då att hon bara var onödigt sträng!
Hon sa också:
"jamen tänk,
hur går det då om du får anställning för ett företag
som KRÄVER
att du ska ta fram 10 mönster under en viss tidspress, och du säger då till chefen,
men jag har ingen inspiration idag....

eller

"kan inte" försöker det mentala tjattret....

Gud så trött jag brukar bli på mig själv i dessa stunder, bläähh!

Men jag gör en plan,
eftersom jag vet hur jag kan bli
och att det ofta handlar om mina inre rädslor,
eller så är det "den inre latmasken locksång som lockar ljuvt"
Så jag får helt enkelt behandla mig själv som när man fostrar ett barn eller en tonåring.

Säger då till mig själv :
sätt dig ner
jobba bara en halvtimme
SEN kan du gå ut en sväng
eller göra vad det nu var, jag ville smita iväg med tidigare.

Knepigt hur lätt, jag lurar igång mig på banan, med den här metoden...

Ofta kommer jag också igång mer än den där halvtimmen,
när jag väl kommit igång.

Ibland ändrar jag rutinen, eftersom jag är en kreativ personlighet,
tar kanske en halvtimmes promenad,
gör en liten butiksrunda, tar en fika,
men planerar ändå tiden med att ställa klockan.

Så att jag inte smiter iväg, utan utför mitt projekt.

Eftersom jag driver egen verksamhet så är det ingen annan som kollar
om jag sover hela dagarna
eller om jag driver på med mina egna projekt.

Att vara sin egen chef är inte alltid så lätt





Lite inspiration för självhjälp




TIPS PÅ LÄKANDE FÄRGER - FÄRGTERAPI

BLÅTT
Blå färg ger vila, den svalkar och lugnar
Det är kontemplationens färg.
Att syssla med skrivande, filosofi och poesi är blå yrken.

Alla blåa stenar främjar ett lugnt sinne.

För mycket blått kan däremot fördröja tillväxt.





ATT ARBETA MED KRAFTDJUR.

Enligt indiansk tradition har vi alla ett kraftdjur som hjälper oss.
Detta istället för våran västerländska tro på änglar.

Man kan möta sitt kraftdjur genom en dröm,
genom trumman, dansen
eller
så brukar man lägga märke till att ett visst djur återkommer ofta
i ens närhet på något sätt.

Det kan vara genom att man ser djuret på bild, TV
eller som för mig:
katter har ofta bara flyttat in till mig.

Året då mina gamla kissar dog,
satt det plötsligt en livslevande katt
inne på min balkong och som vägrade att gå,
hon var också snabb på att smita in.

En tid efter denna händelse,
ringer det på dörren.
Två flickor i tioårsåldern pekar på en orange katt med vita teckningar,
Din katt - säger flickorna i kör.
Dom hade hittat honom uppe i ett träd.
När dom fick ner honom så tänkte flickorna.
Kissemissen springer nog hem.
Så dom följde efter den,
Katten satte sig utanför en port.
Dom öppnade dörren åt den
Den gick sedan vidare till en dörr,
satte sig där och jamade....
Det vill säga - utanför min dörr.
Den då ca tremånaders kattungen promenerade in i hallen
innan man hann att stoppa honom, precis som att han bara sa med detta,
Tjena! Nu är jag hemma igen...

Han lever fortfarande.

Det har gått 16 år sedan han flyttade in.
Jag hade satt upp lappar ingen hörde av sig.

Grannen som ägde den första katten, en hona,
grårandig bondkatt
ville gärna att jag behöll henne
och så blev det.
Molly finns sedan några år på andeplan.



I Solögas bok - DJURENS SPRÅK
står det att läsa om kraftdjuret KATTENs gåva och inspiration till oss:

Älska dig själv och sätt dig själv främst.
Utan rädslor är du fri att njuta av allt som livet ger dig.
Stärk relationen med dig själv.
Din gåva är inspiration och kreativitet samt en god relation med dig själv.
Allergi eller rädsla för katter - rädsla för att sätta dig själv främst, samt svårighet att till fullo njuta av livet.
Genom att börja älska dig själv förutsättningslöst och sätta dig själv och ditt eget välbefinnande främst, botas rädslan och allergin försvinner.
Njut av att leva.
Katter stärker relationen med dig själv



Min väninna Karin S.
är väldigt språkintresserad
hon kommer att översätta texten till tyska i fortsättningen

läs mer...översättning på kommentardelen
Du findets eine Ubersetzung dieses Textes im Kommentarteil

Det är en bra träning för mig att lära mig svenska bättre ,
sån är hennes inställning!
Jättekul!
Tack igen Karin!

Kanske behöver du förresten en duktig översättare?

Karin S. översätter svenska texter till tyska och engelska
karin.worldwide@gmail.com
























1 kommentarer:

  • Klockan 25 maj 2008 kl. 17:17 , Blogger freeyourspirit sa...

    ERFOLG


    Warum ist es manchmal so schwer etwas zu Ende zu bringen?
    Eines der wichtigsten Dinge um erfolgreich zu sein ist ZU BEGINNEN.
    Aber warum schiebt man das immer wieder hinaus?
    Ja, das bezeichnet man wohl als Trödelei.
    Es kann sein, dass das Projekt, das was man zu tun hat, auf einmal so anstrengend erscheint oder man bekommt plötzlich Angst zu versagen.

    Denn, wenn man nicht beginnt, kann man ja auch nicht versagen.Manchmal hat man aber ganz einfach Angst vor Veränderungen.

    Um sein Ziel zu erreichen, ist es gut, wenn man:

    SICH ZUSAMMEN NIMMT

    SICH ORGANISIERT-ohne Organisation bekommt man nichts geregelt.

    UND DANN BEGINNT MAN GANZ EINFACH

    Manchmal finde ich tausend Ausreden, nur damit ich nicht beginnen muss.

    Zum Beispiel:
    auf einmal habe ich Hunger oder muss aufs WC,
    muss noch schnell telefonieren,
    oder MUSS einfach spazieren gehen-jetzt!

    „Ich habe keine Inspiration“

    In meiner Designausbildung sagte einer meiner Lehrer:
    Es gibt nur 10 % Inspiration-der Rest ist 90 % Transpiration
    Wir dachten, dass sie einfach viel zu streng war!
    Sie sagte auch:
    „Ja, aber stell dir vor, du bist bei einer Firma angestellt und diese VERLANGT, dass du in einer bestimmten Zeit 10 Muster kreierst und du sagst zu deinem Chef „Aber ich habe keine Inpiration heute.“

    Oder

    „Ich kann das nicht“

    Himmel, wie ich mich in diesen Stunden selbst nicht leiden kann,blääähh!

    Aber ich mache einen Plan,
    da ich weiß wie ich sein kann
    und dass es oft mit inneren Ängsten zu tun hat oder man ist einfach ein kleiner Faulpelz.
    Deshalb muss ich mich einfach selbst erziehen, wie man ein Kind oder einen Teenager erzieht.

    Ich sage dann zu mir selbst:
    setz dich hin
    arbeite zumindest eine halbe Stunde
    DANN kannst du ein bisschen hinaus gehen.

    Verrückt, wie leicht es dann auf einmal geht...
    Und manchmal wird es dann sogar viel länger als eine halbe Stunde.

    Manchmal breche ich aus der Routine aus, da ich ein kreativer Mensch bin,
    gehe eventuell eine halbe Stunde spazieren,
    mache eine kleine Shoppingrunde, gönne mir eine Kaffeepause,
    aber plane dennoch Zeit für meine Arbeit mit ein.

    Da ich selbständig bin, gibt es ja niemand anderen, der darauf schaut ob ich arbeite oder den Tag verschlafe.

    Sein eigener Chef zu sein ist nicht immer so leicht.


    Ein bisschen Inspiration


    HEILENDE FARBEN-FARBTHERAPIE

    BLAU
    spendet Ruhe, kühlt und beruhigt.
    Blau ist die Farbe der Kontemplation.
    Es ist die Farbe der Schriftsteller, Philosophen und Poeten.

    Alle blauen Steine fördern ein ruhiges Gemüt.
    Zu viel Blau kann jedoch Wachstum verzögern.


    KRAFTTIERE

    Nach Indianischer Tradition haben wir alle ein Krafttier, das uns unterstützt.
    So, wie wir im Westen an Engel glauben.

    Man kann sein Krafttier in einem Traum treffen, durch Trommeln, Tanz oder man bemerkt, dass ein bestimmtes Tier auf irgend eine Art immer wieder auftaucht.

    Man kann das Tier auf Bildern sehen, im Fernsehen oder wie es bei mir war:
    Katzen sind einfach bei mir eingezogen.

    Als meine Katzen gestorben sind, kam auf einmal eine andere auf meinen Balkon und wollte nicht mehr gehen.

    Kurze Zeit später hat es an der Tür geläutet, zwei zehnjährige Mädchen zeigen auf eine orange Katze mit weißer Zeichnung,
    „Deine Katze“, sagen die zwei.
    Sie haben die Katze in einem Baum entdeckt und nachdem sie sie gerettet haben dachten sie, dass sie wohl nachhause läuft.
    Sie sind ihr gefolgt..und vor meiner Tür gelandet.
    Das damals ca drei Monate alte Katzenbaby spazierte ins Vorzimmer noch bevor man es stoppen konnte so als wollte es sagen: „Hallo, da bin ich wieder“

    Er lebt noch immer.

    16 Jahre sind vergangen.Ich habe Zettel aufgehängt, aber niemand hat sich gemeldet.

    Der Nachbar, dem die erste Katze gehörte, wollte, dass ich sie behalte....und so war es dann auch.
    Molly ist seit einigen Jahren im Himmel.

    Im Buch „DIE SPRACHE DER TIERE“

    steht über das Krafttier Katze:

    Liebe dich selbst und setze dich an erster Stelle.
    Ohne Angst bist du frei all das zu genießen, das das Leben dir schenkt.
    Stärke die Beziehung zu deinem Selbst.
    Deine Gabe ist Inspiration und Kreativität sowie eine gute Beziehung zu dir selbst.
    Allergie oder Angst vor Katzen-Angst, zuerst an sich zu denken, sowie Schwierigkeiten das Leben in Gänze zu genießen.

    Indem du beginnst, dich selbst bedingungslos zu lieben und dich und dein eigenes Wohlergehen an erste Stelle zu setzen wird deine Angst geheilt und die Allergie verschwindet.
    Genieße es zu leben.
    Katzen stärken die Beziehung zu deinem Selbst.

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida